גורם צבאי חושף: חלקה של ישראל בתרגיל האווירי הגדול בעולם

    התרגיל מאוד מורכב. צריך לתכנן את המשימות, להבין את המודיעין, להתנהג במרחב שאנחנו לא מכירים ולפעול לפי הידע והנסיון שלנו וכמובן ללמוד יותר
    קובי פינקלר No Comments on גורם צבאי חושף: חלקה של ישראל בתרגיל האווירי הגדול בעולם

    בשבוע האחרון הסתיים תרגיל ה"רד פלאג" שהוא אחד התרגילים האווירים הוותיקים שיש בעולם • התרגיל התייצב בשנים האחרונות על ארבעה תרגילים בשנה שחלקם רק הכוחות האמריקאים, ויש עם שיתופים של כוחות זרים

    התרגיל מאוד מורכב. צריך לתכנן את המשימות, להבין את המודיעין, להתנהג במרחב שאנחנו לא מכירים ולפעול לפי הידע והנסיון שלנו וכמובן ללמוד יותר
    16:08
    09.05.24
    קובי פינקלר No Comments on בעקבות המלחמה: מאות משפחות לוחמים נוספו למעגל השכול

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשבוע האחרון הסתיים תרגיל ה"רד פלאג" שהוא אחד התרגילים האווירים הוותיקים שיש בעולם. התרגיל התייצב בשנים האחרונות על ארבעה תרגילים בשנה שחלקם רק הכוחות האמריקאים, ויש עם שיתופים של כוחות זרים.

    גורם צבאי מספר שיש מגרש אימונים רחב ומשוכלל ו"אנו יודעים לעדכן אותו לפי התרחישים אותם רוצים לבצע. מבצעים ביום אויב לא רק אווירי אלא גם איום סייבר, סוללות טילים, חוליות בשטח וזה רקע לתרגיל", אומר הגורם.

    בתרגיל, שולחים את האנשים ל- 10 משימות שמתרגלות את האירועים המבצעיים שניתן לתרגל במלחמה, "יש לנו מספיק ניסיון בתרגיל הזה כדי לראות את ההתקדמות שלו. בשנה שעברה עבר התרגיל להיות גם ביום וגם בלילה. האמריקאים הבינו שזהו הכיוון שצריך להתקדם אליו ואנחנו שמחים על כך.

    "זהו התרגיל השישי שלנו כמשלחת. השתתפנו כמבקרים וכצופים אך כמשלחת רשמית אנו משתתפים בערך משנת 2000 . זוהי הפעם השניה שמתדלקים שלנו משתתפים בתרגיל שזהו אירוע מאוד משמעותי. מבחינתנו המטרות של המבצע הוא לאמן את חה"א בצורה הטובה ביותר ולהדק את השת"פ עם ארה"ב. להתאמן במרחב חדש ולא מוכר, כלל הטייסים שהשתתפו בתרגיל הזה ביצעו את התרגיל בפעם הראשונה", מספר הקצין.

    "מבחינת צוות האוויר מעט מאוד אנשים מצליחים להשתתף. צה"ל שלח את מערך הסופה ומשתדלים לייצג את חה"א ולהפגין מקצוענות, להיות הכי טובים ולאמן את הכוחות בטיסה ארוכת טווח.

    "המבצע להעביר את הכוחות הוא מבצע מורכב. בדרך כלל נעשה עם שירותים אמריקאים אך המשלחת שלנו מביאה את כל הכוחות בעצמנו. התרגיל מאוד מורכב. צריך לתכנן את המשימות, להבין את המודיעין, להתנהג במרחב שאנחנו לא מכירים ולפעול לפי הידע והנסיון שלנו וכמובן ללמוד יותר.

    "בסופו של דבר אין תכלית לאימון כזה מכיוון שאין לנו את האופציה לבנות מגרש אימונים בסדר גודל כזה. את כל המגרשים בארץ הכוחות שלנו כבר מכירים, ולכן קשה לשנות את מרחב האימונים שלנו. לגבי תרגיל הבלו פלאג, זהו תרגיל שהולך להתרחש אצלנו, ובו נביא את הצבאות אלינו ולכן צריך להיערך בהתאם".

    ש – האם טסתם מול מטוסי F35 ?
    ת – לא הם לא השתתפו ברד פלאג עדיין. מכיר תרגיל שנקרא גרין פלאג שהוא שת"פ עם הכוחות הקרקעיים והשתתף בשנה שעברה או השנה בפעם הראשונה, אך לא השתתף ברד פלאג האמריקאי.
    ש – עם אילו מדינות התאמנתם?
    ת – עם מי שמגיע. אני לא חושב שאני יכול לאשר.
    ש- היה פרסום שהפקיסטנים השתתפו.
    ת – אנחנו מתאמנים עם מי שהאמריקאים הזמינו.
    ש – בבלו פלאג מי צפוי להשתתף?
    ת – האמריקאים ישתתפו בבלו פלאג ב2017 והודיעו שיגיעו. יש עוד מדינות שלא הודיעו תשובה רשמית – כמו גרמניה, צרפת ויוון.
    ש- האם במתווה שאתם טסים בפעילות במעגל שלישי האם היא מבצעית?
    ת – מבחינת תאריכים התרגיל נגמר בשישי לפני שבוע, אז הייתה המשימה האחרונה. אנחנו שבוע לפני מביאים את המטוסים ושבוע אחרי מחזירים אותם. יש הרבה לוגיסטיקה שלוקח להם יותר זמן אבל זהו עיקר התרגיל. תפיסות העברה שלנו הם לא מבצעיות, אנחנו לא מגיעים לשם חמושים, אנחנו נמצאים עם מדינות ידידותיות והדימויים מבחינתנו לא משנה אם אתה טס חמוש או לא אבל מבחינת נהלי המטוסים שיחזיקו כמו שצריך את המטוסים האלו אין הרבה תקלות.
    ש – מול מי התאמנתם בקרבות אוויר?
    ת – מול טייסת אמריקאית והם נותנים את כל הדימוי. יודעים להתחפש לאויבים מסוימים.
    ש – איך הסתיימו הקרבות?
    ת – עוד לא יודע.ממריאים בין 30-80 מטוסים שונים למשימה ארוכה כולל כוחות קרקע וצנחנים ומנסים לבצע את המשימה ביחד מול האויב. יש המון סוגי איומים והמטרה היא לפעול ביחד וללמוד ביחד. אין פה מי מנצח, אנחנו קבוצה וגם בקבוצה ניתן לראות את ההבדלים ברמות. אבל התרגיל בא ללמד וברור לכולם מי הצליח יותר. הרמה שלנו לא השתנתה, האמריקאים היו טובים מאוד ומאוד מיומנים במגרש ובתרחישים הללו. אנחנו המסתגלים וחשוב לנו לבוא ללמוד מהר ולא לחזור על טעויות. זו לא משימה קלה, נופלים המון אבל לומדים תוך כדי תנועה. זה לא שהמטוסים לא נופלים, הם נופלים.
    ש – גם הפלתם?
    ת – כן כמובן.
    ש – כמה מטוסים היו שם והאם בצעתם הדמייה של F300 ?
    ת – 2 רביעיות וכל מדינה נותנת את הסד"כים שלה והצטבר ל50 מטוסי קרב. הטסנו לשם מטוס תדלוק.
    לא רק הF300, גם לתרחישים אחרים אני לא רוצה להתייחס .
    ש- אני קורא באתר של חה"א האמריקאי שהשתתפו פקיסטן, ישראל, ארה"ב ואיחוד האמירויות. האם אתה יכול לאשר?
    ת – לא ניתן לאשר.
    ש – האם אתה יכול להתייחס לתרגיל? דיברתם שנים על כך שהF300 יגיע לאיראן. האם אתה יכול להתייחס באופן כללי למערכות מתקדמות כאלו?
    ת- הקשר בין התרגיל הזה לזירה המבצעית ספיציפי לא קיים. זה לא שמדמים מדינה לאיראן או כל מדינה אחרת ומזמינים את מי שמתאים לאותה מדינה. הם בונים מתקן שיוכלו להתכונן ולהתאמן לכל סיטואציה, וגם אנחנו שנוסעים לתרגיל כזה מנסים לחזק את היכולות והכוננות ברמה רחבה יותר.
    ש – איפה אתה שם את הפוקוס בתרגיל הספיציפי הזה? מדובר על העובדה שהצלחתם לפעול באופן מדויק בקרבות אוויר אוויר השנה?
    ת- לא יודע מי תדרך אותך, אבל מהיכרותי הנרחבת גם עם התרגיל משנה שעברה, המידע לא מאומת כראוי. לא תמיד צריך לשנות את התרגיל על מנת להציג תרגיל איכותי יותר. התרגיל השנה ושנה שעברה מאוד דומים, ומה שעניין אותנו הוא איך הכוח הישראלי השתפר מהשנה שעברה ולא אל מול צבאות אחרים.
    ש- זו פעם ראשונה שאתם מתאמנים מול פקיסטן ואיחוד האמירויות?
    ת- לא אתייחס לשאלה הזו. אם האמריקאים מפרסמים אין בעיה אבל אנחנו לא נוכל לאשר את זה.
    ש- איך נראות המשימות ?
    ת – המשימות שם בגדול הולכות כך – ביום הראשון מתאמנים על משימה על הגנה על שטח מסוים שהכוחות האדומים האויבים שמאוד טובים השתלטו עליו.

    בשני ובשלישי בדרך כלל המשימות הן משימות תקיפה על מקומות מאובטחים מאוד. מבצעים תקיפות מדומות, אסטרטגיות, וחיות. לאחר מכן יש סוג של ציד על משהו שזז בשטח וצריך לתקוף אותו. בכל התרגילים יש צניחת כוחות והגנה עליהם. כאשר נמצאים במקום לא מוכר ומתמודדים מול איומים רבים, אתה מזיע הרבה, מתאמץ. תהליך תכנון של משימה כזו היא 24 שעות ומי שמפקד על המשימות הוא נציג ממדינה אחרת כל פעם וגם בשנתיים האחרונות פקדנו על משימות.



    0 תגובות